האם יש משמעות בין להיות צייר באירופה או בארץ?

על פניו, אומנות היא אומנות. הבחירה להיות צייר בעידן שלנו לא באמת תלויה בארץ או ביבשת. האומנם? מסתבר שיש שיקולים מתחת לפני הקנבס, ואומנים רבים תוצרת הארץ מעדיפים לבסס את עצמם לפחות בתחילת הדרך באירופה. הנה הסיבות שמצאנו:

 

הפריצה הגדולה

אולי זאת אשליה, אבל בישראל קשה מאוד לפרוץ כאומן יוצר. יש סברה שקשה מאוד להצליח במקום שבו גדלת וברגע שתצא החוצה לעולם הגדול – תהפוך לסטאר. בישראל הביצה המקומית קטנה מדי, אך באירופה ההזדמנויות לפריצה והצלחה יותר אפשריות. שם יש יותר "קשרים", השראה, ואחרי שהצלחת בחו"ל – ההצלחה בארץ כבר תהיה קלה יותר.

בנוסף, אומן ישראלי בחו"ל (ובאירופה במיוחד) מסמל משהו יוצא דופן, אפילו אקזוטי במובן מסוים, ותושבי המקום מאוד מתעניינים בייחודיות ובשונות שלך כאומן ישראלי בנוף האירופאי. כמו כן, שיתופי פעולה בין אומנים ישראלים לגלריות באירופה תורמות לשני הצדדים: ערכו של האומן עולה ובמקביל גם שמה של אותה גלריה בעולם האומנות משגשג.

 

שחרור מהשיח הישראלי

בישראל יש דרישה מסוימת באופן לא פורמלי לשלב פוליטיקה ביצירה שלך. לעומת זאת, באירופה אין דרישה להתעסק בנושאים צבאיים או פוליטיים, ויש הרבה יותר מקום לשים רגשות ובני אדם במרכז היצירה. לאומנים הישראלים נמאס מהנושאים הנדושים בארץ, לטענתם ישראל איבדה את מעט מהאור הרומנטי והכל מאוד פרובינציאלי וצפוי מראש. בנוסף, בארץ יש תחושה של לחץ, מעין מצב חירום תמידי שמקשה מאוד על האוירה היצירתית.

 

זה פשוט עניין של כסף

בואו נשים את זה על השולחן: הרבה טוענים שבישראל אין מספיק כסף. אומנים ישראלים מגלים שבאירופה קונים את היצירות שלהם בעשרות אלפי דולרים בקלות, באיסטנבול למשל קיים הרבה כסף פרטי ותעשיינים רבים תורמים לאומנות. בארץ לעומת זאת,  גם אם יש כסף תעשיינים פחות תורמים למיזמים אומנותיים שמצריכים המשכיות. בנוסף, נראה שבארץ אין הרבה גלריות ואין הרבה אספנים.

 

ברלין, זאת התשובה

אם כבר אירופה, אז בואו נתמקד: ברלין. נראה שהרבה מהאומנים בוחרים להגר אליה בשם האומנות מכמה סיבות. ראשית, היא מהווה מרכז תרבות משמעותי. סצנת האמנות בה רחבה ומיוחדת. הכל יותר גדול, יש יותר גלריות, יותר אנשים והכל אפשרי.

הרבה ישראלים מתקבלים שם בברכה במיוחד אחרי היסטוריה שלנו מול גרמניה. דבר נוסף , ברלין נחשבת מדינה ממש זולה ביחס לישראל או לכל עיר אחרת ביבשה שלה. העלויות הנמוכות מאפשרה בה גם לעבוד בסטודיו וגם לשרוד כלכלית.

 

מה למדנו מכל זה?

קודם כל השכלנו לדעת שקיימת מגמה ברורה לעבור לאירופה בשם האומנות. המעבר הזה מקנה הרבה השראה והזדמנויות שכאן בארץ יותר קשה ליצור, תרתי משמע. כמו כן, באירופה ובמיוחד בברלין יש אפשרויות פריצה רבות, התרחקות מסיר הלחץ הישראלי ועל הדרך חוסכים גם עלויות.

אולי תאהבו גם את